onsdag 12 december 2007

# 8 Råsunda ur en ny vinkel

Just taxiresor har det blivit många av i år. Går inte hand i hand med miljötänket – men lyssna på den här taxiresan så förstår ni!

Lemon Bar en fredag eller lördag nån gång i maj. S och jag kör helkväll ute, nu när jag tänker efter hånglade jag med nån liten kille inne på Lemon, tror han var 20. Och sen kickar den kemiska reaktionen mellan alkoholen och mobiltelefonen i min hand. Vet inte hur det gick till, men helt plötsligt blir jag upphämtad i en taxi på Flemminggatan och är på väg till förorten.

Och det här minns jag såååå tydligt. För vi kör nånstans i Solna och över hustaken står Råsunda och hånler åt mig. Och sånt tolereras ICKE. Men plötsligt, som en blixt från klar himmel, som en hajattack på mörkt vatten kommer jag på vad som måste göras.

- Vi måste ner till Råsunda, jag ska spotta på Råsunda. Vi måste spotta på Råsunda!!!

(behöver kanske inte nämna att jag var berusad)

Sagt och gjort, taxichauffören körde ner oss till Råsunda – misstänker att det var vid Norra stå men lokalsinnet är inte på topp kl. 03.30.

Och där är den´: "AIK-skylten". Den hänger på fasaden och försöker se ner på oss. Så vi tog båda sats, sprang mot skylten, hoppade upp och spottade. Känslan går nästan inte att beskriva. Ren frihet, ren och skär glödje. Som barn upplever lycka tror jag.

Vissa fylleminnen kommer alltid hänga kvar som en trofé i det imaginära skåpet av pokaler jag alltid bär med mig och det här är verkligen ett av dem. För kära vänner, man är det man har gjort – du är aldrig mer än din historia. Jag är stolt som fan över min historia, att två fulla själar mitt i natten irrar runt utanför Råsunda och spottar på AIK-skyltar. Det var ett långfinger till vuxenvärlden, och fan vad bra det kändes!

Senare blev det köttbullar och en öl som jag inte drack upp. Det var en härlig tid…

Inga kommentarer: