lördag 22 mars 2008

Rappot från det svenska folkhemmet

- Men jag lärde dig att tvätta när vi bodde på Sandhamnsgatan. Du följde alltid med mig ner i tvättstugan och du tyckte det var så otroligt kul!

Mammas kommentar var inte så mycket ett svar men snarare ett försvar till min fråga om varför jag aldrig blev så kvinnlig trots att jag växte upp i en familj med stereotypa, tydliga könsroller; pappa i försvaret, mamma hemmafru.

Jag frågade dem om de var medvetna om de härskartekniker som män utövar. Då blir pappa skitförbannad, höjer rösten och fräser: "Det är inte bara kvinnor som drabbas. Härskartekniker används av män på mn också, jag vill inte höra nåt annat".

Visade nog inte min allra mognaste sida när jag himlade med ögonen, och han blev skitsur. Men jag fortsatte prata om manliga nätverk, att män har högre lön och kvinnor fortfarande är hemmafruar - och mitt i mitt resonemang vrålar min far:

"Tycker du att du är duktig nu när du har lärt dig nåt i dina fina böcker? Nu ska du vara tyst!"

Snacka om härskarteknik. I stor utsträckning av män mot kvinnor. Även inom familjer.

Jag försöker fort som fan sy en mantel av teflon för att orka den här jävla högtiden också. Över jul åker jag långt bort. Ensam.

Glad påsk!

1 kommentar:

Sandra sa...

Jösses...

Ser framför mig hur ett sådant samtalsämne skulle sluta i ungefär samma scenario om det togs upp hemma i mina familjetrakter. Men skulle också kunna sluta i att jag sprang ut och smällde hårt i dörren :)

Finns gott om tvätt hemma hos mig, om du vill komma och utöva en av dina (enligt din mor) tidigare favoritsysselsättningar :)