fredag 22 februari 2008

All respekt åt de tomma stolarna

Svenskan får den nästan att låta som om det är mindre interna bråk som gjorde att Kerstin Ekmans och Knut Ahnlunds stolar samlar damm.

Det finns för få som står upp emot orättvisor idag - och att en författare (Rushdie)får en dödsdom (fatwa) på grund av en bok (Satansverserna)är inte något man ska acceptera. När "lätt och lagom-Sverige" och Akademien väljer neutralitet pekar Kerstin och Knut sitt mittersta finger åt Horace och lämnar sina stolar.

All respekt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du bloggar om akademien, du vet jag jag tror att jag blir mer och mer kär i dig för varje dag som går...
Äntligen helg, ska ut med kulturtöntar ikväll! Du då?
Puss fr kontinenten

Cosmo girl sa...

Jag ska supa ner mig med mina finansiella kollegor och vänner. Vi är väldigt finansiga.

Anonym sa...

Ett påpekande: Knut Ahnlund var inte en av dem som lämnade akademien i samband med Rushdie-affären 1989 (förutom Kerstin Ekman var det Lars Gyllensten och Werner Aspenström). Ahnlund hoppade av 1996 efter bråk med Sture Allén och ytterligare en gång pga valet av Elfriede Jelinek som nobelpristagare ett antal år senare. Så i det fallet har Svenskan faktiskt rätt. F.ö. var inte Horace Engdahl ännu medlem av akademien under Rushdie-affären, han valdes in först 1997.

Cosmo girl sa...

Ajdå, får läsa på bättre till nästa gång! :o)